fredag 8 april 2011

Sega maränger!

Gomorron!
Igår satte jag igång med en sats maränger tills i helgen.
Tanken är att göra marängsviss från skratch, alltså hemmagjord
glass, maränger o chokladsås. Mums! :D
Tyvärr så kunde jag inte smaka marängerna igår för
dom har satt in en tandställning nu, så jag lever på soppa (o kommer göra det några
dagar framöver), trist! :( Har fått räls på tänderna o fått
en smidigare gom tandställning.

Men tillbaks till marängerna.Vad jag hört av familjemedlemmar så
blev dom väldigt goda o sega. Jag färgade halva smeten
lila o lät den andra delen vara vit. 
Man kan klicka ut smeten istället för att spritsa fast det
e inte kul ;)

Sega maränger 30-40 st:
2 dl äggvita (c.a 4 st.)
4 dl socker
några droppar lime, citron eller ättika

Gör såhär:
Vispa upp äggvitan med 1 dl socker. Häll i resten av sockret lite i taget under
vispning. Häll i lime, citron eller ättikan (jag hade en lime 
i kylskåpet så jag tog den) o vispa marängen tills 
den blivit till ett fast o glansig smet. Färga ev. marängen.
 Sätt ugnen på 100 grader.
Spritsa eller klicka ut maränger på en bakplåtspappersklädd plåt.
Skicka in långt ner i ugnen i c.a  90 minuter o låt dom
stå på efter värme i en kvart-halvtimme. Låt svalna på galler :D


    Var på stan både i onsdags o igår o köpte thé. Jordgubb/fläder o
södermalm. Kände mig lite fånig när jag sa
till tjejen i kassan att "jag vill ha ett hekto södermalmsthé också" ;)
Men det smakade inte gott! Mer äckligt. Det luktade så gott
men hade nån konstig bismak. Det andra théet smakade
däremot mums! ;)

Köpte små théburkar till också, sweet! :D Nu ska jag iväg till skolan. Ha det! :) 

1 kommentar:

  1. Mmm! Älskar maränger! Kan aldrig sluta äta när jag har det hemma!

    SvaraRadera