onsdag 29 december 2010

Nyårs-tårta!

Gokväll!
Idag har jag vart på stan med mamma o köpt 2 sportbh:ar. Hittade jätte-
söta blomutstickare på Åhlens :) Ska använda dom till tårtorna
jag ska göra till min syrras jobb när hon fyller år.
Mamma ville att jag skulle göra en nyårs-tårta till hennes jobb
eftersom hon jobbar då :( Visst, sa jag såklart :D Provade en ny
chokladbotten som e lite "lättare". I mellan hade jag citronkräm, uppepå hade
jag mjölkchokladganache o till sist täckt med smält 70% choklad :) Mums!

För att få den nyårs-aktig gjorde jag en klocka där visarna pekar på tolvslaget :)
Jag tröck ut rundlar som jag sedan skrev numrena med vatten
o satte sedan dit silverkulor :D

Chokladbotten 2 delar:
2 ½ dl mjöl
3 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
150g smält smör
1 ½ hett vatten
2 ägg

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Smält smöret o häll ner det i blandningen.Rör om. Koka upp vatten o häll i det.
Blanda i ett ägg i taget under omrörning.
Smöra o mjöla en form. Häll i smeten o ställ in i nedre delen av ugnen (inte längst ner).
Grädda i 40-45 minuter.
När den kallnat helt så skär av "kullen" o dela den i 2 delar.

Citronkräm 1 tjockt lager:
1-½ dl lemon curd
3 dl grädde

(Recept lemon curd 0,5 l:
2 dl socker
3 citroner
100g smör
4 lättvispade ägg

Häll i socker, citronsaft o citronskal (tvätta noga) o blanda. Klicka ner smöret
o äggen. Låt sjuda i 15 minuter under omrörning hela tiden. Häll upp
i maskindiskade glasburkar (eller burkar som legat i kokande vatten) o
förvara i kylskåp. Hållbarhet 2-3 veckor.)

Gör såhär:
Vispa grädden tills den e tjock men ändå inte färdig. Häll i lemoncurden
(man kan använda färdigköpt lemoncurd) o vispa lite till tills den går
o bre på.

Mjölkchokladganache:
200g mjölkchoklad
3 dl grädde

Gör såhär:
Koka upp grädden. Dela chokladen i rutor o häll i. Rör om
tills smeten blir helt slät. Häll i en skål o ställ in i
kylen c.a 6 timmar eller helst över natten.
Vispa sedan upp den som grädde. (Tips: Gör ganachen dagen innan du
ska göra tårtan)  

Sätt ihop tårtan o låt den stå minst 2 timmar i kylen. Smält 300g choklad häll i 1 msk olja
för att få den glansig. Häll över den o bre den slät (Gör detta steg väldigt snabbt)
Dekorera sedan :) Ett tips för att få dekorationen att
fastna så kan man pensla lite äggvita där du ska sätta den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar