fredag 31 december 2010

Gott nytt år!

Hallojs!
Idag har jag gjort 3-rätters middag till far o mor ;)
Mozzarella o tomatsallad, oxfilé med hasselbackspotatis o portersås
o crème brûlèe :P Mums!

Här e receptet på Crème Brûlèen:

Crème Brûlèe 6 portioner:
4 dl vispgrädde 
1 dl mjölk
1 vaniljstång
2 dl socker+socker till kandering
6 äggulor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Häll mjölk, grädde o socker i en kastrull.
Dela vaniljstången o skrapa ur fröna. Lägg i både fröna o
stången i kastrullen. Värm tills den nästan kokar. Ta av den från plattan o
vispa äggulorna fluffigt. Häll i dom i kastrullen under vispning.
Häll i portionsskålar o ställ i en långpanna. Koka 1,5 l vatten.
Ställ in långpannan längst ner i ugnen o häll i vattnet. Akta
både brûlèen o dig själv. Låt stå i ugnen i en timme eller tills puddingen e "géleig".
Min fick stå i en timme o 10 minuter. Ställ in dom i kylskåpet

Lägg ett lager socker på dom, inte för tjockt. Ta en gasbrännare o
bränn sockret tills det e gyllenbrunt. Om du inte har en sån kan
du bränna sockret på 250 grader "grill" tills sockret e gyllenbrunt.

 Fint resultat för att vara första gången :D

Jag har gjort min syrras tårta nu. Fick hjälp av en kompis som sov över inatt.
Det e samma innehåll som i min mammas nyårs-tårta fast
det är 4 bottnar o 3 lager :) Citronkräm, ganache, ctronkräm o sen täckt me
ganache, mums! :D
 Fina blommor va?! De e gjorda med mina utstickare från Åhlens :)
Ser ni skillnad på bildkvalitèn på Crème Brûlèen o tårtan?
Inte jag i alla fall. Den första e tagen med en bra kamera med 12 megapixel (Jag vet,
den e dålig) o dom sista e tagna med nya mobil XPeria X10 mini :D
Sweet!

GOTT NYTT ÅR ALLA LÄSARE! :D

1 kommentar:

  1. Hej, vad kul att du skriver igen! Och allt ser ju som vanligt jättegott ut, ser fram emot att komma och hälsa på någon gång snart igen. Och att få se bilder på något du bakat till vovven ;-) Kramis från sysslingen

    SvaraRadera