onsdag 12 januari 2011

Nötbollar!

Godkväll!
Idag har vart en bra dag, 2 ½ timmes skoldag :D
Musikläraren skulle på kurs o så va "elevens val" läraren också borta. O
dessutom e det vår kortaste dag :)

Nu på kvällen har jag gjort Nötbollar. Mamma fick med en
liten GI-bok med recept från nån tidning men när jag gjort om receptet
så var det inte så GI längre ;)
Perfekt ifall man har massa sötmandlar kvar efter jul som man vill bli av med (som vi hade).
Det e ett jätte enkelt recept o det e roligare än kokosbollar :D

Nötbollar c.a 35 st:
1 dl vatten
2 dl sötmandlar eller andra nötter
1 ½ dl ljus sirap
3/4 dl socker
C.a 1 ½ dl mjöl (tillsätt mer om den e för kladdig)
2 dl kokos
4 msk kakao

"Rullning":
2 dl sötmandel

Gör såhär:
Hacka mandel rätt så finhackad. Blanda vatten, nötter, kakao,
kokos och sirap till en fast smet. Ha i socker o mjöl. Blanda ihop. Hacka
mandeln fint för att rulla bollarna i.
Rulla bollarna, rulla dom sedan i mandeln (ha i mer mjöl om den e för kladdig)
o lägg dom antingen i små muffinsformar eller på ett fat. Ställ i
kylskåpet.

Fint fat, va? ;) O så lånade syrrans systemkamera :D

Jag vet att det inte är riktigt Cake balls men men...
Ha det bra :D

2 kommentarer:

  1. Hej Linnea,
    jag var faktiskt glad när jag upptäckte din kommentar på min blogg. Det är roligt att vi är flera i Södertälje som bloggar.
    Du är jätte välkommen att hämta några award hos mig om du vill
    Orkar inte skriva om i själva inlägget men här har du bevis på att du har fått dem från mig.
    Du får välja blan dem här:

    http://marimilocakedesign.se/roligt/blog-award/
    eller här det finns 2 st till i botten
    http://marimilocakedesign.se/recept/nasi-najbolji-blogovi-i-jedan-award/
    Ha det så bra och vi ses

    SvaraRadera
  2. Hej, vad fint det blev med de nya bilderna. Och vad gott det lät med nötbollar......

    SvaraRadera