lördag 29 januari 2011

Tre rättersmiddag: Västerbotten paj toppad med creme fraishe, rom och rödlök

God middag!
Haft en trevlig lördag? :D Själv har jag vart på Rusta o i centrum.
Igår gjorde jag o min mamma tre rätters middag :D Västerbotten paj,
kyckling o grönsakswok o Key lime pie :)
Jag tänker ge er recpetet på förrätten o efterrätten. Huvudrätten gjorde inte
jag så jag kan inte receptet.

Efterrätten kommer i ett annat inlägg.

Västerbottenpaj 4 portionspajer:
Deg:
100g kallt smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
100g västerbottenost
salt o peppar
"Topping":
100g creme fraiche
½ burk svart rom
½ rödlök
4 dillkvistar
1 citron skiva

Gör såhär:
Hacka mjöl o smör tllsammans. Tillsätt vattnet o blanda samman
till en deg. Klä 4 smorda pajformar o tryck ut degen, upp på kanterna.
Nagga bottnen med en gaffel o ställ i kylskåpet c.a
30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen o tillsätt mjölken.
Rör i osten o krydda med salt o peppar.
Häll äggstanningen i pajskalen o grädda c.a 20 minuter eller tills den blivit
gyllenbrun o fast i konsistensen. Låt svalna.
Hacka rödlöken och dela itron skivan i 4 delar. Lägg på creme fraishe,
rom o rödlök o toppa med en citronbit o dillkvist.

Ett tips: Jag gjorde en brie och soltorkadtomat paj häromdan
så om man vill kan man byta ut västerbottenosten mot vanlig ost o
lägga i lite brie, tomat o några ruccolablad. Obs. Ha inte
med "toppingen" då :D


Jag har förresten fått mitt paket från tårtdekor somjag beställde för ett tag sen,
måste testa mina nya färger, min sprits o mina bokstavs utstickare inom kort :D
Snart kommer receptet på den supergoda Key Lime Pajen upp :D

1 kommentar:

  1. Västerbottenpaj är en av mina favoriter..... Nyss hemkomna från Paris, såg massor med tjusiga bakverk där, de var nästan lika fina som dina....

    SvaraRadera