tisdag 14 juni 2011

Muffins toppade med grädde och jordgubbar

Halloj!
Vad skönt att sommarn kommit!
Och vad passar inte bättre en muffin med grädde och jordgubbar?
Min bror och hans familj kom över på middag på kristihimmelsfärd. Det blev vitlök
och örtmarinerad fläskytterfilé med färskpotatissallad,
tzatziki och sparris, min favorit! Sedan bjöd
jag på vanilj och chokladmuffins som efterrätt.
Det skulle vart ahlgrensbilar fluff och dumlefluff på istället för
vanlig grädde men ahlgrensbilarfluffet blev nån konstig
geléig sak och så var jag såklart tvungen att vispa
dumlefluffet lite för länge, lovely! -_-

Jag är hemsk ledsen att jag inte skrivit på typ en månad men
en anledning är att jag har vart på prao och sen på
klassresa till Sicilien (mer om det i nåt annat inlägg). Dessutom
 så har jag inte bakat så mycket heller.

Muffins 12 stora:
8 dl mjöl
2 ägg
2 dl socker
4 tsk bakpulver
2 dl olja (rapsolja eller annan smaklös olja)
1 dl kakao eller 1 msk vaniljsocker
4 dl mjölk

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Häll i mjölk och
olja. Mät upp mjöl i ett liter mått och rör ner bakpulver och kakao/
vaniljsocker i mjölet, rör om. Sikta ner i vätskan och vispa
till en smet utan klumpar.
Ställ muffinsformar på en plåt. Fyll med smet
upp till 2/3. Grädda 15-20 minuter.
Låt svalna helt och toppa med vispad grädde och en jordgubbe.
 Nästan som en jordgubbstårta i ett annat format ;)

Nu ikväll har jag bakat en överraskning till mina mentorer jag ska ta
med på skolavslutningen. I helgen kommer en kompis
o hälsar på från Åkers så vi ska baka en marängtårta med massa
jordgubbar, mums! :D
Förhoppningsvis kommer bilder på överraskningen efter jag har gett dom
till de :D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar