söndag 10 juni 2012

Rosa doptårtor!

Hallå!
Det var ett tag sen! Har glömt att lägga upp bilder och sånt här, my bad :/
Till den 2a juni gjorde jag två doptårtor till en söt liten Moa. Jag fick nästan helt fria händer
förutom att det skulle vara en enkel fyllning, skitkul! :) Det skulle vara två
våningstårtor och marsipan istället för sockerpasta.
Jag hade aldrig använt sån där kavlingsmarsipan men den var superenkel att
arbeta med, nästan lika elastisk som sockerpasta, så ett stort
pluss för det. I tårtan är det vaniljkräm, hallon och grädde i varsitt lager
och vanilj bottnar.

(receptet kommer från Sju sorters kakor)
Luftiga vaniljbottnar:
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl hett vatten

Smörj och bröa (använd helst mjöl istället) en rund form, c.a. 23 cm.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker poröst. Blanda
samman de båda mjölsorterna, bakpulver och vaniljsocker
och rör ner blandningen och tillsätt vattnet. Häll smeten i formen och grädda
kakan i nedre delen av ugnen i 30 minuter. Låt svalna och dela den
i två eller tre delar (Jag delar den i 3 för att annars blir det väldigt mycket bröd)

Hallonen blandade jag med potatismjöl för att få den mer tjock så
den inte skulle åka ut på kanterna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar