torsdag 4 november 2010

Brownie cupcakes med chokladgömma o marängfrosting!

Hallojs!
Idag har min svägerska hälsat på med sötaste Caspian :)
Ännu ett skäl till att baka CUPCAKES! Bestämde mig för att göra
brownie cupcakes med marängfrosting. Provade att göra
marängfrosting för första gången. Men vad skulle kunna gå fel? Smeten
e ju det godaste :) Jag bakade dom i mina söta rosa fyrkantiga
formar (också för första gången) o sen en liten lila blomma uppepå.
Frostingen säckade ihop lite efter jag spritsat men
blev snyggt i alla fall :) Receptet (botten) som jag tog från "sju sorters kakor"
(som jag provat förut) e en jätte liten sats. Det står att
det ska bli 15 stycken men jag fick bara 10... på dubbel sats :O
Drog ner på äggen o sockret också.

Brownie cupcakes: 10 st.
200g smör
3 ägg
4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
100g choklad
1 tsk bakpulver

Marängfrosting:
3 äggvitor
2 dl socker
2 tsk citronsaft
ev. lite pastafärg

Cupcakes:
Sätt ugnen på 200g. Smält smör o låt det svalna. Vispa
ägg o socker vitt o pösigt. Häll i alla torra ingedienser o blanda.
Rör tillsist i det smälta smöret. Fyll 3/4 av formarna o tryck
ner en bit choklad i mitten. Stoppa in i ugnen 20-25 minuter
(stoppa ner en tandpetare o när det fastnar små blöta smulor på den så e den klar).

Marängfrosting:
Vispa äggvitor o socker till en fast o krämig maräng. Häll
i citronsaften o vispa tills marängen går att spritsa. Använd en köksassistent
helst.


 Vem blir inte sugen ;)


O en liten bonusbild på Caspian o Farmor :)

P.s. Jag tycker ni e dåliga på att kommentera :( Gör gärna det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar