lördag 13 november 2010

Skjorta o slips till far!

Go kväll!
Haft en kul lördag? Det har jag :) Jag har bakat! Egentligen så skulle
jag gjort tårta tills imorrn (farsdag för dom som glömt) men tog med den till min
mammas kompis som flyttade idag :) Själv tog jag ingen bit då eftersom
jag redan åkt hem men "snodde" en när mamma o pappa kom hem :)
Det här e första gången jag täcker en tårta o jag blev
mycket nöjd! Den innehåller en enkel chokladsockerkakebotten o
sen dumlefluff emellan, mums! ;) Grädde o dumle, jag svimmar!
Här e iallafall receptet på tårtan:


Coola va? :)

Tårtbottnar choklad: 2 delar
2 ägg
2 dl socker
75g smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
3 dl mjöl

Dumlefluff: 2 lager
3 dl grädde
200g dumle (kan bytas ut mot allt som kan smältas, choklad, polly etc.)

Tårtbottnar:
Vispa ägg o socker vitt o pösigt. Tillsätt alla torra ingredienser o blanda väl.
Häll i mjölken. Smält smör o blanda i under vispning på låg fart.
Häll i smeten i en smord o bröad form, runt 20 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i c.a 40 minuter. Dela mitt itu.

Dumlefluff:
Koka nästan grädden så dom första bubblorna kommer till ytan.
Häll i dumlen o rör om tills det inte fnns några bitar kvar. Ställ in i
kylen 5 timmar o vispa sedan upp till en fluff :)

Sedan e det bara att lägga ett lager fluff på en tårtbotten o sen fortsätta likadant
med det andra. Garnera på fluffen eller lägg på sockerpasta :) Här finns instruktioner hur
man täcker en tårta :) Enjoy!

Juste, ifall någon e usel på o baka så vet ni var jag e :) Skriv gärna en kommentar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar