söndag 13 mars 2011

Apelsinglass med en frisk fruktsallad!

God morgon!
Vår typ 30-åriga kenwood köksmaskin har gått sönder :(
Så jag kan inte baka, men vi ska köpa en ny snart :D
Fast det kan nog ta ett tag för i vår familj
e favorit uttrycket "vi tar det nästa vecka" o det brukar upprepa sig
några gånger ;)

Det här receptet behövs ingen sån, bra va? :)
Apelsinglass receptet kommer från Cupcakesfluffan men jag har gjort om den lite.
Fruktsalladen behöver ju inget recept men jag kan skriva
vilka frukter o bär jag har i :D



Apelsinglass 6 pers:
3 dl vispgrädde
2 dl röd mjölk
1 msk glykos
3 apelsiner
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl socker
3 äggulor

Gör såhär:
Koka upp grädde, mjölk o glykos.
Ställ åt sidan. Vispa ägg, socker o vaniljsocker riktigt pösigt.
Ha i gräddblandningen i äggsmeten under vispning.
Häll tillbaks i kastrullen. Riv apelsin skalet från 2 apelsiner o pressa ur saften
ur alla tre. Häll i kastrullen. Koka upp på låg värme till
85 grader, får EJ koka!
Ställ i ett vattenbad o kyl ner. Häll
upp i 2 formar så stelnar dom snabbare (jag tar alltid
avlånga metall limpformar, typ). In i frysen o
rör om var 30 minut i c.a 2-3 timmar, klart! :D

Fruktsallad:
Jordgubbar
Ananas i burk
Mandariner i burk
Honungsmelon
Kiwi
Vindruvor

Gör såhär:
Skär alla frukter i mindre bitar o lägg i en skål. Ta spadet från
mandarinburken o ananas burken o häll i det i skålen.
Portionera upp i små skålar o hyvla på lite
vit choklad, färdig! :D
 
Det här e mitt bidrag till månadens sötsak :D

3 kommentarer: