lördag 12 mars 2011

Quinoasallad med het limemarinerad kyckling och en frisk tomatsallad!

Halloj! Hur mår allihopa? :)
Jag mår jättebra! Jag ser att några duktiga bakbloggare hittat
min blogg, jättekul verkligen! :D Hahah, känner mig hedrad ;)

Idag har jag lämnat in min mobil på lagning :( För dom känner mig vet att jag
har tappat bort mina mobiler, dom har blivit stulna o tappade. Jag har
till och med suttit mig på en så den gick sönder (?) Hahah! ;) Men nu e det faktiskt
inte mitt fel, det gick inte o sätta på den när jag tog ur den ur fickan :O
Men, men, nu får man vänta 1 månad innan man får
tillbaks den :( Bläää!

Gjorde en jättegod middag för att fira att det e lördag.
En quinoasallad med paprika o sugarsnaps, kyckling marinerad i
lime o spansk peppar o en tomatsallad på gula, röda o grönspräckliga tomater.
Hade lite avokado till också :D 
För dom som inte vet vad quinoa e så kan jag säga att de
e en ört faktiskt, väldigt proteinrik o nyttig. Smakar som en blandning av
ris o couscous, fast jag tycker det e godare än båda ;)
Det mesta är egen komponerat eller en blandning av olika recept.



Het limemarinerad kyckling:
3 kycklingfiléer
2 lime
2 msk olja
½-1 spansk peppar (beroende på hur stark man vill ha den)
Salt o peppar

Gör såhär:
Tina upp kycklingen. Pressa saften ur limen i en skål o ha i olja o fin, finhackad
spansk peppar (Akta ögonen). Salta o peppra. Rör om o ha i kycklingen. Vänd
på kycklingfiléerna så båda sidorna får lite marinad. Ställ
in skålen med lite plast på o vänd på filéerna ibland. Låt stå 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en ugnssäker form o lägg i kycklingarna. Stoppa i en
köttermometer så den hamnar i mitten av den tjockaste filéen. Ställ in
den i mitten av ugnen. Ta ut 
formen när termometern står på 72-75 grader, efter c.a 25 minuter.

Quinoasallad:
Quinoa för 4 personer
1/4 röd paprika
1/4 gul paprika
1/4 orange paprika
15 sugar snaps
Salt o peppar

Gör såhär:
Koka quinoa för 4 pers. efter förpackningens instruktioner.
Strimla pakrikorna o stek i lite smör, salta o peppra. Koka upp
vatten, ha i sugar snapsen o låt koka 1 minut.
Skär sugar snapsen på kortsidan. Blanda allt i en skål o servera.

Tomatsallad:
15 små gula tomater
15 små röda tomater
10 små röd/grönspräckliga tomater
½ rödlök
Olja
Salt o peppar

Gör såhär:
Skär alla tomater i 3 delar. Fin hacka rödlöken o blanda med
tomaterna i en skål. Ringla över olja o salta o peppra. Blanda o servera!

 Avokadon passade verkligen jättebra till både kycklingen o quinoan, mums! :P

Jag har tänkt lite på att ha en tävling snart... Typ att priset är några muffinsformar :D
Vad tycker ni om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar