lördag 19 mars 2011

Det går bra nu!

Nu har vi lite "främmande" men tänkte slänga in ett litet inlägg :)
 Det bjöds på cookies, macaroons o en saftig
morotskaka (som kommer i ett annat inlägg).
Idag e det Pappsen som firas o han fick bla. en grillpanna i
present (gissa vem som blev GLAD!) så det blir fina ränder på köttet :)

Den här våren blir HÄRLIG! V.19 e det prao o jag har fixat
så jag kan praoa på en restaurang i Stockholm (awesome!).
Det ska bli så kul o jag hoppas jag får massa bra
tips o idéer därifrån :D
Klassen har dessutom bokat semester till Sicilien 16-20 maj! :D
Så då tar jag med mig syrran (som ska va "förälder") o flyger
iväg :) SWEET!

Macaroons receptet e det samma som förra gången. Denna gång
med en mörk chokladganache som fyllning :D
Jag använder Marabous mörka
choklad för den är sötare än den 70 %:a så man slipper 
ha i extra florsocker :)


Mörk chokladganache:
300g mörk choklad
4 ½ dl vispgrädde
Ev. florsocker om du tar 70 % choklad

Gör såhär:
Koka upp grädden i en kastrull. Hacka chokladen o
tillsätt den till grädden. Rör om tills
chokladen smält. Ha i ev. florsocker.
Häll i en skål med ett lock/plast på o ställ in i kylskåpet 6 timmar.
Vispa sedan upp till önskad konsistens. Spritsa hälften
av alla macaroons o sätt på den andra hälften på de spritsade.

Tips: Ganachen passar utmärkt till tårtfyllningar o
cupcakesfrostingar. Chokladen kan även bytas ut mot andra sorters choklader
som t.ex vit eller mjölk choklad :D

 Godkväll! :)



1 kommentar: