onsdag 16 mars 2011

Chocolate Chip Cookies!


Halloj! Idag har jag roat mig lite med att baka till pappas födelsedag på fredag:)
Chocolate chip cookies är så kul för man kan variera HUR 
mycket som helst. Jag smaksatte ena satsen med vit o mörk choklad o
den andra med en nöt o frukt mix ("On the go"-Parrots) Mums! :D


Receptet är taget från min nya bok "Lyxiga cupcakes och läckra kakor".
Recepten ska komma från Hummingbird Bakery i London
o dom här e absolut det goaste kakorna jag
smakat :)


Det här e grundreceptet o sen kan man tillägga 200g annat smått o
gått :D

Chocolate chip cookies 35-40 st:
225g rumsvarmt smör
350g rå/rörsocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
400g mjöl
2 ½ tsk bikarbonat
1 nypa salt
200g gottigott (vitchoklad, mörk choklad, ljus choklad, nötter, tranbär, russin,
kokos el. sånt som kan passa)

Gör såhär:
Sätt ugnen på mellan 175 o 200 grader alltså typ 187.5 grader. Vispa socker o smör med
en elvisp (eller köksassisent om man har någon, morr!).
Knäck i ett ägg i taget o vispa. Ha i vaniljsockret.
Blanda bikarbonat o salt i mjölet o sikta ner i smeten. Blanda med händerna
till en smidig deg. Hacka eventuellt gottigottet i
mindre bitar o ha i dom med. Blanda ordentligt.
Dela degen i 4 o rulla till rullar c.a 5 cm i diameter. Plasta in o ställ i 
kylskåpet någon halvtimme.Skär varje rulle i c.a 1 cm tjocka skivor. Lägg på en
bakplåtspappersklädd bakplåt (heheh?) c.a 4x4 kakor på en plåt. Grädda i
12 minuter, då blir dom sådär härligt sega :D
Lägg på galler efter en stund du tagit ut dom ur ugnen.

 Knyt ett fint band runt så passar det utmärkt att ge i present till någon :)


2 kommentarer:

  1. Den boken har jag också köpt, men tyvärr inte hunnit baka något än. Måste nog prova när jag sett dina fina kakor.....

    SvaraRadera