torsdag 15 september 2011

Mumsiga småkakor!

Nu ikväll har jag gjort klart alla bottnar och ganachen, så det är bara att sätta igång
att montera ihop tårtorna i morgon :)
Här om dagen gjorde jag två sorters kakor, cookies med
smarties (som tyvärr inte syns alls) och citronchokokokoskakor (eller
nåt) :D
Dom är i alla fall super AWESOME! ;) Änglarna dansar och
Gud gråter, jag lovar, så goda är dom... Nästan... ;D

Smarties cookisarna är samma recept som det här men jag tog
160 g smarties istället för choklad. Det visade sig vara lite lite så ta gärna 200 g så
blir det nog bra.

Citronchokokokoskakorna (?) har jag gjort efter ett recept
från boken "1001 cupcakes, kakor och andra förföriska bakverk" som
jag köpte på ICA för ett tag sen :) I det receptet skulle
det vara mintessence i men jag rotade i varenda låda där den möjligtvis
skulle kunna vara men hittade den inte nånstans.
Så då var det bara att ta citronskal istället, men dom
blev nog minst lika goa´.
Cookies! :D

 Jag använde en pusselbitsform man fick om man köpte tre Milda
produkter eller nått sånt till jul för ett par år sen, jättesöt! :)

Citronchokokokoskakor:
225 g smör
1 3/4 dl strösocker
1 lättvispad äggula
skal från 1 citron
4 ½ dl mjöl
1 nypa salt
100 g kokosflingor

200 g valfri choklad till dekoration t.ex
100 g vit och 100 gram ljuschoklad

Vispa smör och socker poröst och tillsätt äggulan. Mät
upp mjöl i ett liter mått och blanda i saltet.
Tillsätt till sist citronskal och kokosflingor och rör till
en jämn deg. Dela i 4 delar och plasta in. Låt stå i kylskåpet
30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla ut en del i taget på mjölat bord till c.a 3 cm i tjocklek.
Stansa ut kakor med ett pepparkaksmått.
Lägg på ett bakplåt med papper och grädda i mitten av ugnen c.a
10 minuter, håll koll. En stund efter du
tagit ut plåten så lägg kakorna på galler. Låt kallna helt!

Smält chokladen i separata skålar. Lägg i en plastpåse och klipp
ett litet hål i hörnet. Ringla chokladen över kakorna
och låt svalna. Lägg i en burk med bakplåtspapper
mellan lagren.

Nu ska jag nog se på sista avsnittet av "Leila bakar i Frankrike", missade
det igår :D Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar