tisdag 5 oktober 2010

Sockerpaste blommor o paj!

Hallojs!
Idag har jag provat på att göra små söta blommor
i sockerpasta :) Väldigt fina ska jag säga.
Provade bara me två färger
men ska göra fler saker inom en snar framtid :)

Jag gjorde en liten ostoskink paj till lunch idag.
Smaskens! Alltid när jag gör paj gör jag smuldeg uppepå
istället för i botten. Dels tycker jag det e godast för att det blir frasigare
o dels för att det inte tar lika lång tid.

Ostoskink paj ( smulig ): 2 pers
Fyllning:
2 ägg
3/4 dl riven ost
100g skinka
1 ½ dl mjölk
salt o peppar

Deg:
1 ½ dl mjöl
50g smör
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form ( Jag hade
en oval form, kanske 20x15 cm )
Häll ägg, ost, skinka o mjölk i en skål. Tillsätt salt o peppar
efter smak. Häll i formen o ställ i ugnen 20-25 min.

Knåda smör, mjöl till en smulig deg. Tillsätt osten.
Knåda till den känns smulig o lägg i lite mer mjöl eller smör om det behövs.

Ta ut pajen o lägg på smuldegen. Stoppa in igen 20 min tills
den fått lite färg ;)


Sockerpastan var himmelsk att forma o kavla :)
Har gjort egen sockerpasta förut men det blev bara skit :( Smulig o torr!
Den här kunde man använda spillet flera gånger innan den ens blev lite torr :O
Torkar absolut inte snabbt så man känner inte så stor press.
Mamma utbrast "vi kanske ska köpa lite mer
ifall det inte räcker till dopet" efter hon provat.
Okej, sa jag!
Ganska lätt att göra.
Kavla sockerpastan på ett platt ( typ diskbänk ) o maizeenamjölat bord.
Ta valfri form o tryck på den kavlade sockerpastan.
Lossa försiktigt figuren o lägg på t.ex en bricka.
Om du vill att blomman ska vara lite skålformad
kan du lägga blomman i en tesked :)
När den torkat lite kan du borsta bort mjölet med en torr pensel.
Om du vill sätta dit en liten silverkula eller dyl
så ska du blöta stället där den ska sitta o sen trycka dit den.
Rkomenderar starkt Ballinas sockerpasta!

Närbild dubbelblomma

 Små söta blommor. Dom e lite mörkare i verkligheten

Dubbla blommor. Om du vill sätta dom såhär ska du blöta
mitten på den stora blomman o sen sätta dit den mindre.
Tryck inte för hårt så den blir förstörd ;)
P.S. Mamma har gjort ankan/hönan/ kyckling ;)
Duktig mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar